tisdag 11 november 2008

Snart dags för Topp 10

Det har varit ett långt och kul projekt, men nu börjar listan lida mot sitt slut. Bara de tio allra, allra bästa låtarna är kvar. Jag började med den här listan i somras, i efterdyningarna av de fantastiska dagarna på Ullevi 4 och 5 juli. Jag får fortfarande gåshud och något fuktigt i ögonvrån när jag tänker tillbaka. Nu så här fyra månader senare sitter jag och tittar på de 40 låtar som hittills varit med och nöjd med min lista. Visst kan man alltid diskutera inbördes rangordning på listan, men det är inte helt lätt. Och visst kan man alltid sakna den och den låten på listan. Med så många låtar som Bruce Springsteen har gjort är det oundvikligt. Jag är som sagt ändå nöjd, även om det finns vissa småsaker jag kan fundera kring så här i efterhand. Jag ångrar lite att Girls In Their Summer Clothes kom med på listan. Be True och Where The Bands are likaså. Och Seaside Bar Song må vara en dum bagatell, men den var en av mina första favoriter från den där sommaren 1999 då jag började lyssna på Springsteen på allvar. Growin' Up kan också tänkas förtjäna ett bättre öde än att utelämnas så här. Och från The River finns stänkare som Two Hearts, Out In The Street och You Can Look But You Better Not Touch och självklart balladerna Point Blank och Fade Away. Something In The Night och Streets Of Fire från Darkness On The Edge Of Town var också snubblande nära att komma med på listan. Likaså Tenth Avenue Freeze Out från Born To Run, Spirit In The Night från Greetings From Asbury Park, NJ och självklart This Hard Land, Take 'Em As They Come, Protection, From Small Things Big Things Come, None But The Brave, Johnny 99, Mansion On The Hill, My Fathers House och så vidare och så vidare i all oändlighet.

Men nu är det alltså dags för det tio sista låtarna. Jag tror folk med koll på Bruce Springsteen utan större besvär kan gissa vilka tio låtar det rör sig om. Vissa självskrivna låtar saknas så här långt, och, tja, det beror på att de snart dyker upp. Posta gärna gissningar. Den som kommer närmast min topp 10 vinner en tunna nyrökt sill från Simrishamn.

De första 40 låtarna sammanfattningsvis, för den som har glömt:

11. New York City Serenade
12. The Price You Pay
13. Prove It All Night
14. Atlantic City
15. Beacause The Night
16. I'm Going Down
17. No Surrender
18. Frankie
19. Wreck On The Highway
20. I Wanna Marry You

21. The Promise
22. Factory
23. Downbound Train
24. Janey Don't You Lose Heart
25. The River
26. Jackson Cage
27. Tougher Than The Rest
28. 4th Of July, Asbury Park (Sandy)
29. Highway Patrolman
30. Lucky Town

31. Night
32. Youngstown
33. Darkness On The Edge Of Town
34. The Ties That Bind
35. Incident On 57th Street
36. Stolen Car
37. Independence Day
38. Give The Girl A Kiss
39. Used Cars
40. Rosalita

41. So Young And In Love
42. Open All Night
43. My City Of Ruins
44. Brilliant Disguise
45. For You
46. Hearts Of Stone
47. Rendezvous
48. Reason To Believe
49. I'm On Fire
50. County Fair

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tänker chansa här, men jag tror jag kommer få de flesta rätt om jag känner dig. I ingen speciell ordning, de tio bästa Springsteen-låtarna enligt Jocke:

Born To Run
Thunderroad
Bobby Jean
Jungleland
Badlands
The Promised Land
Loose Ends
Drive All Night
Racing In the Streets
Backstreets

Så, där har du vad jag tror. Kan för övrigt säga att de där låtarna är mina topp tio märkte jag när jag satt och skrev ner dem. Men jag vet att jag har rätt, så hit med sillen!

This Charming Man sa...

En mycket bra gissning. Jag kan ju inte avslöja hur bra den är, för då blir det ingen spänning kvar.

Anonym sa...

Jag kan tyvärr inte gissa vilka dina låtar kommer vara, eftersom de flesta av mina topp 10 redan har kommit upp på lägre placeringar på din lista. Men här är min topp tio, i utgivningsordning och efter inte så lite eftertanke:

Growin' Up
Thunder Road
Stolen Car
Jungleland
Racing in the Street
The Promised Land
The River
Downbound Train
My Hometown
Youngstown

Med ett hedersomnämnande till Reno som sånär kvalade in på listan (det gjorde ju i och för sig ca 30-40 andra låtar också). Och av ovanstående tio låtar är för alltid Youngstown min favorit, den känns som grävd ur gruvorna den handlar om och lika självklar textmässigt som vilken annan americana traditionalklassiker som helst.

This Charming Man sa...

Growin' Up, Thunder Road, Jungleland, Racing In The Street, The Promised Land och My Hometown har inte dykt upp än. Vi får väl se om de gör det... Snart - i dag - är det dags för låt nummer 10.