måndag 6 oktober 2008

27. Tougher Than The Rest (Tunnel Of Love, 1987)

Dags igen, till slut. Inspirationen har varit dålig och mycket annat har varit på gång. Nummer 27 på listan får ses som något av en skräll. Jag har inte varit särskilt inne på Tunnel Of Love över huvud taget tidigare, men i somras började jag lyssna en hel del på den, och framför allt var det Tougher Than The Rest som fastnade. Ganska fort tog den sig in på min topp 50-lista, men att den skulle hamna så här högt trodde jag aldrig.
Jag har redan tidigare nämnt att produktionen på skivan är plastig och ganska äcklig. Men det gör inte så mycket. Låtmaterialet är väldigt starkt, och starkast är den här. Låten drivs av ett enkelt trumkomp och en pampig synthslinga. Live låter det ännu pampigare, som i den här videon. Där adderar The Miami Horns mäktigt blås. Bandet är uppstyrt i sina allra finaste 80-talsdräkter, Patti Scialfa flörtar öppet med Bruce Springsteen och allt är fint och bra. 80-tals Bruce när han är som bäst!

Här är den framförd i Barcelona i somras:

Inga kommentarer: