måndag 6 oktober 2008

26. Jackson Cage (The River, 1980)

Jackson Cage får nog anses vara en av de mest underskattade låtarna på The River. Vädligt märkligt, för den är helt fantastisk. Jag rös av välbehag när han rev av den på Ullevi 2003. Jag får fan rysningar bara jag sitter och skriver om den! Ännu en av de mer fartfyllda låtarna på The River, påminner något om The Ties That Bind, men med orgel och piano. Öppningen på The River med The Ties That Bind, Sherry Darling, Jackson Cage och Two Hearts är för övrigt sensationellt stark. Vissa rader från texten är förresten närmast identiska med Where The Bands Are, en låt som var ytterst nära att ta sig in på listan. Den borde nog varit med faktiskt, jag ångrar mig lite. Den får ett hedersomnämnande här. Jämför gärna texterna:

Where The Bands Are
I get off from work and I grab something to eat
I turn the corner and I drive down your street
Little gray houses darling looks like nowhere

Jackson Cage
Driving home she grabs something to eat
Turns a corner and drives down her street
Into a row of houses she just melts away

Här är ett gammalt klipp från 1980:



Ett proffsfilmat klipp från maj i år:

Inga kommentarer: