måndag 10 november 2008

12. The Price You Pay (The River, 1980)

För att använda Tracks(listan)-språk: veckans raket. Eller snarare den här listans raket. Den är ännu en av de makalösa balladerna på The River, som hos mig fått ett enormt uppsving det här året. The Price You Pay var för mig länge en ganska anonym låt. Bra men inte så mycket mer. Men under sommaren har den vuxit något enormt och var en av mina mest spelade Bruce Springsteen-låtar under sommaren. Som så många gånger förr är det Roy Bittans pianospel i kombination med den suveräna melodin som gör The Price You Pay så bra. Den sätter sig inte direkt, utan smyger sig på. Och när Bruce sjunger "That counts the men fallen away to the price you pay ,and girl before the end of the day, I'm gonna tear it down and throw it away" stannar tiden. Det är så fruktansvärt vackert. Sedan börjar det igen med pianoslingan. Fantastiskt.

Den spelades redan på turnén 1978, då med en extra vers. Denna vers återfinns även i versionen av låten som är med på The Ties That Bind-plattan. Texten handlar om att det finns ett pris för alla våra handlingar. Somliga menar att texten har symbolik hämtad från bibeln, och det är inte första gången i så fall, med tanke på exempelvis Adam Raised A Cain.

The Price You Pay är en sorgligt underskattad låt - se bara min egen tidigare relation till den. När jag googlar efter den får jag knappt några träffar, och på de vanliga hemsidorna jag brukar använda mig av står det inte särskilt mycket information, mer än det jag nämnt ovan. Såvitt jag kan se har den inte spelats live sedan 1981, och om den skulle spelas någon gång får det väl ses som en lika stor skräll som att Drive All Night framfördes på Ullevi i somras. The Price You Pay är tillsammans med Jungleland den låt jag allra helst vill höra live. Jag har lyckats beta av de flesta andra, men de här två är kvar. Det känns inte särskilt sannolikt att jag kommer att få höra The Price You Pay någon gång, men man kan ju alltid drömma. Och under tiden lyssnar jag på den. Om och om igen.

2-07 The Price You Pay

Här är en ytterst ovanlig version jag aldrig hört förr.

Inga kommentarer: