tisdag 21 oktober 2008

20. I Wanna Marry You (The River, 1980 / The Ties That Bind, 1979)

En av Bruce Springsteens vackraste kärlekslåtar - det finns många - är den här. Det hörs ju bara på titeln. Jag räknar den faktiskt som en av de finaste kärlekslåtarna som finns över huvud taget. Den börjar med ljuva orgeltoner, som självklart ska påminna om hur det låter i kyrkan när det vankas bröllop. Clarence Clemons orgelsolo i slutet av låten måste också nämnas - oerhört vackert. Texten är en vacker kärleksförklaring, men på ett mer vuxet och seriöst sätt. Textens huvudperson utlovar inte guld och gröna skogar eller uppfylla hennes drömmar, men åtminstone kan han hjälpa till på vägen. Jag ser mig själv som någorlunda romantisk. Min tanke har varit sedan ungefär första gången jag hörde låten att den ska spelas på mitt bröllop, alternativt när jag friar. Helst skulle jag förstås spelat och sjungit den själv, vid något romantiskt tillfälle. Men eftersom jag varken kan sjunga eller spela något instrument får det bli på något annat sätt. Jag vet inte. Hur som helst så kan jag inte tänka mig någon vackrare bröllopsmusik än den här. Det gör att I Wanna Marry You når så högt som en tjugondeplats på topp 50-listan.

I see you walking, baby, down the street
Pushing that baby carriage at your feet
I see the lonely ribbon in your hair
Tell me I am the man for whom you put it there

You never smile girl, you never speak
You just walk on by, darlin' week after week
Raising two kids alone in this mixed up world
Must be a lonely life for a working girl

Little girl, I wanna marry you
Oh yeah, little girl, I wanna marry you
Yes I do
Little girl, I wanna marry you

Now honey, I don't wanna clip your wings
But a time comes when two people should think of these things
Having a home and a family
Facing up to their responsibilities
They say in the end true love prevails
But in the end true love can't be no fairytale
To say I'll make your dreams come true would be wrong
But maybe, darlin', I could help them along

My daddy said right before he died
That true, true love was just a lie
He went to his grave a broken heart
An unfulfilled life, makes a man hard
Oh, darlin'
There's something happy and there's something sad
'Bout wanting somebody, oh so bad,
I wear my love darlin', without shame
I'd be proud if you would wear my name

Boomp3.com

Inga kommentarer: