tisdag 21 oktober 2008

Xiu Xiu på Debaser

Jag och bror min åkte till Debaser för att avnjuta Xiu Xiu i lördags. Vi anlände några minuter innan klockan 22; perfekt för då kom vi in gratis. Vi var de enda i lokalen med Xiu Xiu-tröjor, så vi kände oss speciella och märkvärdiga. Ett rätt tråkigt förband som jag inte ens brydde mig om att komma ihåg namnet på inledde med att riva av ett par i stort sett instrumentala krautlåtar. Vi pratade om viktiga ting och jag tog en öl eller två. När Xiu Xiu så äntligen klev in på scenen var förväntningarna på topp. Jag har länge velat se bandet, men kände att det här skulle kunna sluta hur som helst. Speciellt som bandets senaste skiva, Women As Lovers, är ganska tråkig. Men jag blev extremt positivt överraskad. Trots att Xiu Xiu bara är tre man på scen lyckas de skapa enorma mängder ljud. Brorsans kompis, som såg dem i Stockholm, sammanfattade den spelningen med orden "extremt kraftfullt", och så var det. Jamie Stewart har en skev, plågad röst och framkallar dessutom härligt oljud via sin gitarr. Kvällens största stjärna var dock trummisen. Han var iförd en Darkthrone-tröja och spelade med en frenesi och iver jag sällan skådat förr. Han bankade fullkomligt skiten ur sitt lilla trumset och fick ett par gånger gå upp och resa sina cymbaler som han slagit omkull. Han satt med munnen på vid gavel i ett fånleende och med fjärrskådande blick. Han var helt otroligt skön, och väldigt duktig. Xiu Xiu bjöd på låtar från hela karriären, men tyvärr spelades inte I Luv The Valley OH!, deras överlägset bästa låt. I övrigt en klockren spelning.

Inga kommentarer: