måndag 18 augusti 2008

41. So Young And In Love (Tracks, 1998)

Att Bruce Springsteen är en riktig soul man råder det ingen som helst tvekan. Tenth Avenue Freeze Out är frustande soul av finaste sort. Exempelvis. Bruce har fyllt sin liverepetoar med fina soulklassiker som Sweet Soul Music, Quarter To Three, The Detroit Medley och Higher And Higher. Och han har gjort egna skönt soulstänkta låtar under sina ändlösa sessioner i studion. En av dem hamnar högre upp på min lista. En annan kommer här. So Young And In Love alltså. En härligt frustande, stånkande låt med Big Mans saxofon i centrum. Jag blir alltid lika upprymd när jag hör den. Däremot måste jag erkänna - och jag må låta som en riktig amatör nu - men jag är osäker på när låten är inspelad. Jag har fått för mig att den är från runt 73, men den låter som ett fullskaligt E-street Band. 1978 kanske? Upplys mig!

Lägg för övrigt märke till likheterna mellan So Young And In Love och Action In The Street, som Bruce spelade lite då och då runt 1977. Senast spelad 25/3 1977 i Boston (KLASSISK spelning). So Young And In Love har luftats på Magic-turnén, den 7 maj i New Jersey då HELA Born To Run och HELA Darkness On The Edge Of Town spelades.



Boomp3.com

1 kommentar:

This Charming Man sa...

1974 är den inspelad. Så är det.