onsdag 20 augusti 2008

38. Give The Girl A Kiss (Tracks, 1998)

Ytterligare en underskön soulpärla. Inspelad under de långa, utdragna, mörka Darkness-inspelningarna. Mörka på många sätt. Musiken på Darkness On The Edge Of Town är - åtminsonte textmässigt - beckmörk och Bruce befann sig i sin jobbigaste period i karriären med det långa, segdragna bråket med Mike Appel, som hindrade honom från att släppa ny musik. Bruce ägnade tiden åt att turnera, turnera och turnera. Fantastiska, legendomspunna, mytiska konserter blev resultatet. Till slut fick Bruce äntligen lov att börja spela in musik igen. Han befann sig i en oerhört produktiv period och mängder med låtar spelades in, testades och ratades. Somliga försvann, somliga gavs bort till andra (Fire, Because The Night, Talk To Me, The Fever osv). Många låtar som inte kom med är helt fantastiska, men eftersom de inte ansågs passa in skrotades de i stället. Som Give The Girl A Kiss. Inspelad den 10 november 1977, och så vitt jag kan se endast framför live två gånger någonsin; båda gångerna 1999 i New Jersey. Jag hoppades att den kanske skulle spelas på Ullevi, men icke. Dyker den upp någon gång under resten av turnén vore det en sensationell skräll. Jag inbillar mig att den skulle vara helt fantastisk live. Glad, pumpande soul med intensivt saxofonspel från Big Man, ett orgelsolo från Danny, ett Boss Time-solo från Bruce och dessutom blås från, tror jag, The Miami Horns. Jag hade svårt att bestämma mig för om den här eller So Young And In Love är bäst, men det blev som synes den här. Svårt att motivera varför, jag gick på ren magkänsla. Plus att den här är något proffsigare och snyggare. Svänger kanske lite mer.

Boomp3.com

Inga kommentarer: