onsdag 17 december 2008

Årets spel

2008 blev för mig återkomsten till tv-spelens värld. Under hela min studieperiod har mitt spelande legat lågt, men nu när jag arbetar och har pengar är jag mer spelnörd än någonsin. Har investerat i en lcd-tv, en Playstation 3 och en Xbox 360 plus mängder med spel, tillbehör och kablar för en maximal spelupplevelse. Därmed vågar jag mig också på att sammanfatta mina bästa spelupplevelser. Så här:

1. Metal Gear Solid 4: Guns Of The Patriots (PlayStation 3)

Den sista delen i sagan om Solid Snake blev en helt magnifik avslutning. Pretentionerna är högre än någonsin och Hideo Kojima tar till extremt långa - men även extremt välgjorda - filmsekvenser för att knyta ihop hela Metal Gear-historien. Grafiken är enastående, ljudet som levereras i fullt 5.1-format är det bästa som hörts i spelväg och designen är klockren. Men det allra bästa är spelsystemet. När man väl får kontrollera den åldrade, grånade Solid Snake är det en av de bästa spelupplevelserna någonsin. Kontrollen är fläckfri - man har full kontroll över Snake i alla tänkbara situationer. Vapenarsenalen är enorm och valfriheten likaså. Man kan anpassa sin spelstil helt efter vad man själv föredrar. Vill man som i de gamla spelen smyga sig fram funkar det galant. Vill man kriga sig fram som i ett renodlat actionspel går det lika bra. Metal Gear Solid 4 är ett episkt, storslaget mästerverk som ställer det mesta annat i skuggan.




2. Gears Of War 2 (Xbox 360)

Jag dyrkade Gears Of War och del två var anledningen till att jag köpte en Xbox 360. Och jag blev inte besviken. Allt som var bra i del ett har blivit ännu bättre. Grafiken är ännu snyggare, spelsystemet precis lika genialt som i ettan, vapenarsenal utökad och spelets livslängd har utökats. Uppdragen är dessutom mer varierade, precis som miljöerna. Dessutom är Gears Of War 2 helt fantastiskt att spela online, framför allt med det nya spelsättet Horde, som är extremt beroendeframkallande. Söker man efter renodlad action blir det inte bättre än så här.


3. Little Big Planet (PlayStation 3)

Sonys omtalade spel är inte bara årets gulligaste spel, utan även det mest nyskapande. Bygg din egen bana och dela med den till resten av världen. Spela andras banor, eller spelskaparnas egna. Här finns helt otroliga konstruktioner, såsom kompletta återgivningar av banor från Super Mario Bros och Sonic. Grafiken är störtskön, hela konceptet genialiskt och Sackboy är en perfekt ny maskot för Sony.



Resten:

4. Grand Theft Auto IV (PlayStation 3, Xbox 360, PC)
5. WipeOut HD (PlayStation 3)
6. Mega Man 9 (PlaySation 3, Xbox 360, Wii)
7. Devil May Cry 4 (PlayStation 3, Xbox 360)
8. Mirror's Edge (PlayStation 3, Xbox 360, PC)
9. Dead Space (PlayStation 3, Xbox 360, PC)
10. Siren: Blood Curse (PlayStation 3)


Tilläggas bör att jag har missat många spel i år. Har t ex inte spelat Prince Of Persia än, som jag misstänker kan vara en kandidat för listan.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Uppenbarligen har du inte heller spelat BRAID. Helt klart ett av mina topp fem spel.
Finns på XBOX Live Arcade, kolla upp det.

Anonym sa...

Jag kan fan inte ens sätta ihop en topp fem-lista då jag i stort sett bara nördat ner mig i gamla SNES-klassiker. Men av de spel som kommit ut i år som jag HAR spelat får Fable 2 nog hamna på min första plats. Fallout 3 kan nog också komma med på den listan. Ska bara spela det först.

This Charming Man sa...

Har inte spelat Braid än, men det är nog inte min grej. För mycket hjärngympa. Jag får bara huvudvärk av sådant, hehe.

Bror:
vi får köra lite Gears Of War 2 på jullovet. Jag tar med mig det samt en extra kontroll hem.

Anonym sa...

Låter bra det. Sen får du ta en titt på Super Metroid och Actraiser också. Bra grejer vill jag lova.

Förresten, i januari köper jag Suikoden 3 från på ebay för 250 spänn. Vad säger du om det? Lär bli hur bra som helst!