måndag 6 oktober 2008

Höstmusik del 2

Josefsson tände på idén med höstmusik topp 20 och kommer att köra sin egen lista. Jag har funderat under eftermiddagen på regler och vilka låtar som platsar. Det här har jag kommit fram till:

* Max TVÅ låtar per artist.
* Låtarna rangordnas efter hur bra de är, men även efter hur höstliga de är. Men hur bra de är rankas högst.
* Inga klyschiga, typiska höstlåtar får vara med. Alltså låtar som klassas som höst bara för att de innehåller höstliga ord eller har en höstlig titel. Jag är ute efter andra kvaliteter. Det är musiken som ska vara höst - inte lyriken. Men råkar en låt vara höstlig i både titel och text är det förstås det ultimata. Tänk bara Tom Waits låt November. Eller Opeths Forest Of October.

EDIT: 30 låtar är det som gäller. Topp 30 alltså.

Det här kommer att bli nördigt men väldigt roligt.

5 kommentarer:

Daniel Josefsson sa...

Bra regler. Men jag tycker vi håller oss till två låtar per artist.

This Charming Man sa...

Okej, två låtar. Jag redigerar.

Daniel Josefsson sa...

gaaah. Svårt. Kan vi inte utöka till 30? Du kan väl sätta Springstreen-listan på avbytarbänken ett tag?

This Charming Man sa...

30? Gärna för mig. Jag har skitsvårt att välja ut bara 20.

Daniel Josefsson sa...

Bra, då säger vi 30.