måndag 6 oktober 2008

Höstmusik

Daniel Josefsson bloggar i dag på I förbund med omoralen om höstmusik och länkar till Camels helt underbara, fantastiska låt Never Let Go. En låt vars intro Opeth för övrigt snott rakt av till sin egen lika underbara, fantastiska låt Benighted. Lägger upp båda två för skojs skull, som en jämförelse. Vilket för övrigt gör mig peppad på att sammanställa en egen lista över de bästa höstlåtarna. Det börjar redan surra i huvudet. Opeth, Tom Waits, 16 Horsepower, Tindersticks, Woven Hand, Leonard Cohen med flera har gjort eller gör musik som ofta är oerhört mycket höst. Inte alltid i text, men musikmässigt ser man dimma, regnmoln och röda och gula löv framför sig direkt. Det får bli en lista över de 20 bästa höstlåtarna. Finns det YouTube-klipp tillgängliga postar jag dem också. Det blir dock inga texter om låtarna, det får räcka med topp 50-listan. Jag återkommer i ämnet.

Opeth - Benighted


Camel - Never Let Go

4 kommentarer:

Daniel Josefsson sa...

Grymt! Jag ska fan göra samma sak, så kan vi jämföra våra listor sen.

This Charming Man sa...

gör't! jag drar igång i morgon. ska börja fundera på låtar nu i kväll.

Daniel Josefsson sa...

Några regler? Jag tycker att vi borde begränsa till MAX två låtar per artist/band.

This Charming Man sa...

två? jaha, nu skrev jag precis tre, hehe.