tisdag 28 oktober 2008

Höstlåtar - resten av listan


Okej, här kommer de 15 sista höstlåtarna. Jag struntar i att skriva något om dem, men lägger upp dem som mp3:or. Jag orkar inte ro projektet i hamn känner jag, har både viktigare och roligare saker att göra. Det var roligt att lyssna och sammanställa låtarna, men inte lika kul att skriva om dem. Det blev en del låtar som jag själv förknippar med höst, men som inte låter så mycket höst. Tänker främst på Arcturus och Xiu Xiu. Calexico fick för övrigt med två låtar på listan. Jag är extremt förtjust i bandets ödsliga prärieballader, och på nya skivan Carried To Dust finns de i mängder. Allra bäst gillar jag Two Silver Trees, som brukar göra mig sällskap i iPoden på väg till jobbet.Tom Waits och 16 Horsepower dominerar topplaceringarna, föga oväntat. Flutter vann listan rättvist, lyssna på den så förstår ni varför. Extremt deppig låt, en regnruskig novemberdag översatt i musik.

Att välja ut bara två 16 Horsepower-låtar var extremt svårt, då i princip alla låtar från Secret South kunde varit med. Nu blev det istället ingen. Från debuten och från Folklore passar åtminstone hälften av låtarna. Jag kunde lika gärna valt Hutterite Mile, Blessed Persistance eller Beyond The Pale från Folklore. Heel On The Shovel var dock rätt självskriven. Låten målar upp bilder av karga, skeva landskap i de amerikanska obygderna. Jag, min bror och en av hans kompisar satte oss i bilen och körde en regnig, kolsvart decemberdag från Åhus till Broby, för att titta närmare på det övergivna sanatoriet som ligger där. I bilstereon spelade vi Sackcloth 'N Ashes med 16 Horsepower samt Silent Hill 2 Original Soundtrack av Akira Yamaoka. Ett mer passande soundtrack till denna biltur går inte att tänka sig. Det är därför Akira Yamaoka får plats på listan. Silent Hill 2 släpptes 2001 till PlayStation 2 men står sig än i dag som ett av de bästa och mest mogna spel som gjorts. En oerhört mörk och tragisk historia, som känns oerhört genomarbetad in i minsta detalj. Alltifrån Akira Yamaokas stämningsskapande grafik till den vuxna historien som berättas. Silent Hill 2 är otäckare och bättre än någon skräckfilm som gjorts. Love Psalm är kanske den mest lättillgängliga låten i spelet. Lyssna på den klagande, gråtande gitarrslingan som återkommer i vad som väl får sägas vara det instrumentala styckets refräng.

Att välja ut två låtar med Tom Waits var ungefär lika svårt som fallet 16 Horsepower. Mannen har en enorm låtskatt, och många låtar som har den rätta höststämningen. Jag fuskade lite och stoppade in Flash Pan Hunter/Intro som en slags introduktion. Jag har valt mellan All The World Is Green, Yesterday Is Here, Swordfishtrombones, November, Cold Cold Ground och många, många fler. Till sist blev det Another Man's Vine från Blood Money och More Than Rain från Frank's Wild Years. Lyssna på det inledande dragspelet i More Than Rain. Det sammanfattar allt jag inte med ord försöker få sagt med begreppet höstmusik. Just så låter hösten.

Och hur väljer man endast två låtar med Opeth? Opeth som så få andra band lyckats i princip varje ton de gjort lyckats fånga det svenska vemodet, den nordiska naturen och till syvende og sist hösten. Lyssna på hela Orchid, Morningrise, Still Life och Deliverance. Det är så mycket höstromantik att det nästan inte är sant. Jag älskar att plocka med mig Morningrise och Still Life i iPoden och ge mig ut i höstskogen och promenera och kontemplera. Och ändå kom ingen låt från Still Life med. Nej, jag kunde inte bestämma mig. I stället blev det Wreath från Deliverance. Wreath är egentligen knappt ens särskilt typisk Opeth. Den är nästan rakt av en hård metallåt, utan skönsång och utan särskilt många akustiska, fjäderlätta mellanspel. Men i stället är den helt galet mörk, lyssna bara på det gråtande, uppgivna, hopplöst vackra gitarrsolot en bit in i låten. Det är höstmusik i sin renaste och absolut mörkaste form. Soundtracket för de dagar som höstdeppigheten är som allra tyngst. Var det jävligt innan, blir det ännu jävligare av att lyssna på Wreath. Jag vågar dock inte rekommendera Scott Walkers The Drift, den skivan är så mörk och ond och jävlig att den får all ond hårdrock att framstå som Mora Träsk. Är man höstdeppig innan så är man redo för dårhuset efter att ha lyssnat på The Drift. Jag klarar knappt av att lyssna på den, så jobbig är den. En fantastisk skiva, men jag kan inte ha med något från den på min höstlista med risk för min och mina eventuella läsares mentala hälsa.

Så, här har ni den - de 30 bästa höstlåtarna. Glöm nu inte att kolla på Daniel Josefssons lista, han går in mycket hårdare för det här än vad jag gör. Hoppas ni hittar något ni gillar, och att ni får in den där rätta, härliga höstkänslan. Tack och hej.

1. 16 Horsepower - Flutter
Boomp3.com

2. Tom Waits - More Than Rain
Boomp3.com

3. 16 Horsepower - Heel On The Shovel
Boomp3.com

4. Opeth - Advent
Boomp3.com

5. Akira Yamaoka - Love Psalm
Boomp3.com


6. Tom Waits - Another Man's Vine
Boomp3.com

7. Leonard Cohen - The Partisan
Boomp3.com

8. Calexico - Two Silver Trees
Boomp3.com

9. Opeth - Wreath
Boomp3.com

10. Nick Cave - I Let Love In
Boomp3.com

11. Xiu Xiu - I Luv The Valley OH!
Boomp3.com

12. Calexico/Iron & Wine - He Lays In The Reins
Boomp3.com

13. Arcturus - Master Of Disguise
Boomp3.com

14. Joy Division - Day Of The Lords
Boomp3.com

15. Woven Hand - Cripplegate (Standing On Glass)
Boomp3.com

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra grejer alltihop. Fan att man inte orkar rodda listor själv. Apatin är djup och svår.

This Charming Man sa...

jag orkar ju inte heller det i den utsträckning jag önskar. själva listandet är kul, men sen orkar jag inte skriva. avensjuk på josefssons fina listor och hans imponerande ork och flit.

Anonym sa...

Calexico = mycket bra faktiskt. Måste kolla upp närmare.