onsdag 29 oktober 2008

Okkervil River, 28/10, Mejeriet


Ja, synd för er som inte var där i går. Okkervil River var nämligen hysteriskt bra. Inledningen var kanske lite, lite trevande med en ensam Will Shef. Men snart klev hela bandet in och bjöd på en tight, välspelad, svängig kväll. Fokus låg på de två senaste skivorna The Stage Names och The Stand Ins. Inte fel, för de får nog faktiskt räknas till Okkervil Rivers hittills bästa prestationer. Our Lives Is Not A Movie Or Maybe, Unless It Kicks, Is There A Hand To Take Hold Of The Scene, Singer Songwriter, Pop Lies avverkades och var fullkomligt knäckande. Från Black Sheep Boy bjöds vi - lyckligtvis - bland annat på Black och For Real. Kvällens höjdpunkt var dock en euforisk, helt magisk Lost Coastlines som fick det att rycka våldsamt i dansbenen. Även Abbas Does Your Mother Know var riktigt rolig, spelad enbart i Sverige enligt Will Shef. Det må vara hur det vill med det, bra var den i alla fall. Och då står ändå Abba extremt lågt i kurs hos mig. Mer överskattat band får man leta efter. Egentligen var kvällen helt perfekt; jag saknade bara John Allyn Smiths Sails. Man kan inte få allt, och jag lämnade Mejeriet med en varm, behaglig känsla i kroppen. Livemusik när den är som bäst. Hade jag satt betyg hade jag satt fem av fem möjliga.

2 kommentarer:

Pelle Gunnarsson sa...

jaha. då får gå och ångra mig bittert att jag inte bemödade mig att åka.
Man blir ju inte mindre bitter med åldern...

This Charming Man sa...

jodå, du missade något. DET var verkligen helt otroligt bra.