söndag 25 januari 2009

Andrew Bird - Noble Beast


Andrew Bird släppte en av 2007 års bästa skivor med sin Armchair Apocrypha. Hans mjuka, vackra popmusik nådde sin absoluta peak på den här skivan. Fast The Mysterious Production Of Eggs från 2005 är i princip lika bra den. Akustiska gitarrer, Andrews fiolspel och så klart hans visslande. Ingen stoppar in visslande i musik så snyggt som Andrew Bird. Mina förväntningar var alltså höga. Synd då att Noble Beast inte levde upp till dem. Den är en ganska stor besvikelse. Plattan är inte alls dålig. Tvärtom - den är rätt bra. Behaglig, snyggt arrangerad popmusik i samma stil som tidigare. Problemet är bara att låtarna är totalt anonyma. Jag lyssnar på skivan och när den är slut kommer jag inte ihåg en sekund av den. Jag har det absolut trevligt i sällskap, men jag minns inte vad det är jag lyssnat på. En bra skiva ska duga till mer än att stå och skvala i bakgrunden när man ligger på soffan och sover middag. Noble Beast gör tyvärr inte det.

Inga kommentarer: