söndag 9 november 2008

Dead Space


På allmän begäran från Mattias "Indy" Pettersson är det dags att ta det här med tv-spelsskrivandet på allvar. Hösten är tv-spelarens högtidsstund, i princip alla storspel släpps inom en period av två månader. Oktober, november och julen - det är då det händer. I höst har storspel som Bioshock till PlayStation 3, Far Cry 2, Fallout 3, Fable 2, Gears Of War 2, Little Big Planet, Prince Of Persia, Motorstorm: Pacific Rift, Resistance 2, Mirror's Edge, Valkyria Chronicles och Dead Space släppts med några veckors mellanrum. Det är svårt att hinna med allt. Jag har valt att prioritera Gears Of War 2 och Little Big Planet mest i höst. I väntan på dessa två köpte jag Dead Space till Xbox 360. Lite skön skräck i höstmörkret är aldrig fel, tänkte jag. Synd bara att Dead Space trots goda försök inte skrämmer mig mer än ett avsnitt av Seinfeld. Dead Space är berättelsen om Isaac Clarke som tillsammans med resten av besättningen på ett räddningsskepp anländer till det gigantiska rymdskeppet USG Ishimura för att undersöka vad som har hänt där. Ishimura är ett gigantiskt gruvskepp som används av människan för att tömma hela planeter på dess resurser. Något har dock gott väldigt fel, för när Isaac anländer är Ishimura ett öde spökskepp. Men snart visar det sig att det inte är helt öde, för några riktigt fula fiskar kallade Necromorphs hemsöker skeppet. Necromorphs förefaller att vara resterna av Ishimuras besättning, men muterade till något som ser ut att kunna vara hämtat ur Alien. Det bästa sättet att döda de här fulingarna är med de robusta gruvverktyg Isaac lämpligt nog hittar ombord på skeppet. Det enda sättet att döda Necromorphs är nämligen genom att kapa av deras kroppsdelar. Ett ganska nyskapande, fräscht sätt att döda fiender på.

Dead Space påminner mycket om Bioshock. Både i stämning och handling - precis som i Bioshock hittar Isaac ljudinspelningar från besättningen där de händelser som föregått spelet nystas upp. Spelsystemet med att man springer - eller lufsar snarare - runt och utför uppdrag påminner också mycket om Bioshock. Och här ligger väl spelets stora nackdel. Det blir ganska enformigt efter ett tag att utföra likartade sysslor om och om igen. Det kan vara att dra i ett reglage, samla in olika prover för att tillverka ett gift eller att sätta igång rymdskeppets försvarssystem.

I övrigt har Dead Space många fördelar. Spelet saknar i princip helt det traditionella menysystemet, utan allt sker på holografiska skärmar som ploppar upp framför Isaac. Någon traditionell livmätare finns heller inte, utan Isaacs hälsa visas i form av ljusstaplar i ryggraden på hans dräkt. Mycket snyggt och smart gjort. Grafiken i spelet är otroligt bra, med framför allt suveräna ljuseffekter. Likaså är ljudet enastående. Kontrollen fungerar felfritt och spelet har smarta funktioner för att underlätta spelandet. Till exempel behöver man aldrig gå vilse, utan man trycker bara in högra styrspaken så lyses vägen man ska gå upp. Skönt för mig som helt saknar lokalsinne och går vilse både i verkligheten och i alla fria tv-spel. Sammantaget är Dead Space ett mycket lyckat äventyrs/actionspel med lysande ljud och grafik, många väl utförda innovationer och en tät och krypande stämning som jag älskar. Gillar man Alien gillar man nog Dead Space också. Uppdragen är som sagt en aning monotona och särskilt rädd blir man inte av att spela Dead Space. I övrigt är det ett klockrent köp. Ett betyg skulle väl bli en stark sjua av tio möjliga.

Alltså:

Betyg: 7 av 10

2 kommentarer:

Martin Börjesson sa...

http://gfx.aftonbladet.se/multimedia/archive/00281/tvspel_281897w.jpg

Mattias Indy Pettersson sa...

Bra jobbat, snubbe! Ser fram emot mer TV-spelsbabbel.