tisdag 26 augusti 2008

SNES-hypen

Den ganska bra tv-spelstidningen har i sitt senaste (näst senaste kanske, nytt nummer med Final Fantasy XIII på omslaget finns kanske ute nu) nummer en massiv SNES-special. Jag var råpepp på SNES redan innan dess, men det blev inte bättre av deras 32 sidiga special. Min bror är dock ett par snäpp värre. Dessutom har han ett SNES. Nu i helgen vann han en Ebay-auktion. 800 kr för Chrono Trigger i komplett skick med kartong, manual och två kartor, får anses som ett synnerligen bra pris för ett av de allra bästa spelen genom tiderna. När man läser Levels specialare är det lätt att låta minnena vandra iväg till 90-talet. Jag har kvar alla mina gamla nummer av Super Power/Play och det är förnämlig läsning. Vilka spel! Tyvärr hade man ju inte så goda finanser på den tiden, så de spel man gick miste om är otaliga. Jag ämnar stödja min bror i hans kampanj att köpa på sig alla de spel vi missade på den gamla goda tiden. Det bästa spelet jag spelade till SNES då är utan tvekan Super Castlevania IV. Jag älskar också bilspelet Top Gear, trots att det egentligen är både fult, enformigt och allmänt trasigt. Jag och min polare spelade det via split-screen, och hade enormt täta, spännande race. Jag vann dock för det mesta. Det bästa jag spelat på senare dagar, genom emulering eller återutgåvor, blir Final Fantasy VI och Chrono Trigger. Har dessutom på senare år spelat spel som aldrig kom utanför Japans gränser, såsom Final Fantasy V och Secret Of Mana 2. Det sistnämnda är enormt bra. TV-spel var egentligen aldrig vackrare och bättre än på SNES-tiden. Perfekt pixelgrafik, vackra färger, underbar design och inte en polygon så långt ögat nådde (om det inte handlade om Super FX-spelen förstås). Äh, bilderna talar för sig själva:



Tänkte passa på att interagera med mina läsare också. Vilket är ert bästa SNES-spel/minne?

Inga kommentarer: