tisdag 26 augusti 2008

Okkervil River - The Stand Ins

Förra årets bästa skiva släpptes av Okkervil River. Utan tvivel. 10 klockrena låtar, bättre än något gruppen gjort tidigare. En mer rockig, svängig attityd och suveränt låt- och textskrivande. Framför allt är det finalen, John Allyn Smith Sails, man minns. Den börjar stillsamt och försiktigt, blommar ut till den mest fantastiska Beach Boys-pastisch man har hört. Sloop John B används, men med modifierad text. Jag lyssnar fortfarande på låten, om och om igen, utan att tröttna. Den är fantastisk.

The Stand Ins består av låtar inspelade i samma period, men som inte fick plats på The Stage Names. Den är alltså inte lika bra som The Stage Names, men likväl ett måste. Jag har inte hunnit lyssna så mycket på den som jag önskar, men mina Okkervil River-frälsta sinnen kittlas av låt efter låt. Omslaget är störtläckert, så gör som jag ska göra - köp den på vinyl. Fram tills dess kan man ladda hem den. 9 september släpps den i butik och den 28 oktober står alltså Okkervil River på Mejeriets scen. Var där!

Inga kommentarer: