torsdag 28 augusti 2008

Final Fantasy XIII igen

I nya numret av Level bjuds det på en rejäl artikel om Final Fantasy XIII, skriven av de duktiga men pretentiösa Pär Villner och Fredrik Schaufelberger. Jag tycker personligen att både Square Enix som spelutvecklare och Final Fantasy som fenomen tappat rejält i kvalitet de senaste åren. Förr överöstes man av sanslöst kvalitativa spel som Chrono Trigger, Xenogears, Vagrant Story, Threads of Fate, Final Fantasy Tactics, Secret of Mana, Parasite Eve och förstås hela Final Fantasy- och Dragon Quest-serien. Sedan hände något. Mitt intresse mattades i takt med att Square-spelen blev sämre och sämre. Detta gäller inte minst Final Fantasy. Final Fantasy IX hör till ett av seriens bästa, Final Fantasy X var mediokert, Final Fantasy XI ett onlinerollspel och Final Fantasy XII är det sämsta spelet i serien, oavsett vad alla kritiker säger. Mina förväntningar på del tretton är alltså inte direkt höga. Men när jag läser artikeln vaknar mitt hopp till liv igen. Det står att läsa att den stora inspirationskällan den här gången är Final Fantasy VII - det bästa spelet i serien. En nytändning tycks ha skett på företaget, och utvecklaren Yoshinori Kitase berättar att det är samma känsla nu som det var när Final Fantasy VII utvecklades. Samtidigt som XIII ska bjuda på något helt nytt, revolutionerande precis som VII gjorde, så ska det vara en återgång till det som är Final Fantasy, efter att i del XI och XII svävat ut alltför långt från vad som är Final Fantasy. Nyheterna kommer att märkas i stridssystemet, som av allt att döma är betydligt mer actioninriktat än någonsin. Stridssystemet utvecklas av Toshiro Tsuchida som gjorde striderna till Final Fantasy X. Mycket intressant, då jag tycker att stridssystemet i del tio är lysande. Kanske bland de bästa i hela serien.

Vissa orosmoment finns kvar. Kommer den unika, svårdefinierade Final Fantasy-känslan finnas där? Den där känslan som gör att man lever sig in i spelet, som får allting annat att kännas grått och meningslös. Känslan som gör att man aldrig kan sluta spela. I del tolv var den helt borta. Kommer storyn att leverera? Kommer karaktärerna vara bra, kommer man att känna för dem? Mer eller mindre alla FF-spel har haft bra huvudpersoner - även del tolv - även om en del är horribla. Och hur blir musiken? Ett av Final Fantasys största trumfkort var Nobou Uematsus fantastiska musik. I tian hade han tappat förmågan, och i tolvan var han inte ens med. Rätas de här frågetecknen ut kan Final Fantasy XIII bli en storslagen, underbar återkomst. Det behövs, för det var många år sedan nu som jag verkligen engagerades av ett japanskt rollspel.


8 kommentarer:

Anonym sa...

Du gillar inte X så mycket asså? Det är ju guld, snubbe. Fast jag har inte spelat så många av spelen i serien så jag ska inte säga för mycket. Håller med om att actionläget är jävligt bra, oavsett. Mysscenerna med Tidus och Yuna är jättejättefina.

This Charming Man sa...

jo, X är väl hyfsat. men eftersom det kom efter den helt makalösa del IX, topp tre någonsin i serien, kanske över huvud taget i rpg-genren, så framstod det som en besvikelse. det var alldeles för linjärt, hade usla röstskådespelare osv. men karaktärerna var bra, musiken var på sina ställen underbar, stridssystemet det bästa i serien och många scener var minnesvärda. skulle nog ge det 8 magiska issvärd av 10 i betyg. sexan, sjuan och nian är solklara fullpoängare.

Pelle Gunnarsson sa...

Själv lirar jag FFIII på DS:en. Min Final Fantasy-oskuld har därmed rykt.
Jag gillar't, men känner väl efter 20 timmars spel att det banne mig får vara slut snart.
Jag är inte byggd för långa spel.

This Charming Man sa...

ffIII? som i originaltrean, eller det som i usa kallades tre, men i själva verket var del sex? du har nog 30-40 timmars spelande kvar.

Anonym sa...

Så är det nog. Har man dragit igenom hela serien så torde det vara lättare att se bristerna i relation till de övriga delarna. Jag tror överlag att jag är väldigt grafikfixerad också.

This Charming Man sa...

då ska du inte spela de gamla spelen. de ser rätt risiga ut. men ändå vackra. ffVI är ju underbart vackert med sin pixelgrafik.

Pelle Gunnarsson sa...

Sicken svår fråga du kommer med.
Men jag har läst på hos ign.com och kan meddela att det är den japanska original-trean som nu släppts till DS'en.
Och några ytterligare 30 timmars spelande hoppas jag verkligen inte att det är. Jag gillar't, men är alldeles för otålig!
Måste ju ta itu med FFIV som precis släppts till DS'en också.

This Charming Man sa...

trean är nog väldigt gammaldags, skulle jag tro. tacka vet jag sexan. :)