tisdag 24 februari 2009

Världens sämsta spel

Efter GTA IV-hyllningarna - ett av tidernas största luftslott - är de höga betyg Resistance 2 fått ett av tv-spelsvärldens största mysterier. För maken till uselhet har jag sällan varit med om. Resistance 2 påminner om ett gammalt NES-spel i det att det lockar fram vansinnet i mig. Jag har aldrig någonsin blivit så arg på ett spel förr. Resistance 2 är svårt. Men det är även korkat. Vapnen är klena och tråkiga. Allt som är dåligt med att spela ett spel i förstapersonsvinkeln visar sig i Resistance 2. Gång på gång på gång dör jag för att jag fastnar i en vägg eller i ett hinder som jag inte ser, men som jag hade sett på riktigt. Eller så ramlar jag ner för ett stup. Backar in i en vägg. Och så vidare. Det är så jävla korkat. Dessutom är utmaningen orättvis och obalanserad. Det väller in fiender och man har knappt möjlighet att värja sig mot dem. Fult är det också. Grafiken är fattig, lågupplöst och med dåliga texturer. Ofta påminner det om ett snyggt Xbox-spel. Ibland bjuds vi på riktigt snygga grejer, men oftast är Resistance 2 fult. Karaktärerna ser ut som skit, och dessutom är de extremt anonyma och tråkiga. Och spelets huvudperson Nathan Hale är den sämsta karaktärern någonsin i ett spel. Han är så värdelös att jag hoppas att han ska dö hela tiden. Det är knappt att jag vill klara spelet, bara för att han inte ska få vinna. Fast jag kommer aldrig att klara spelet. Efter att ha dött tio gånger på raken av en och samma fiende i kväll förpassade jag spelet ur min PS3 och ner i min väska. I morgon byter jag in det mot Killzone 2 och får njuta av ett spel som visar hur förstapersonsaction ska se ut. Jag byter det sämsta fps-spelet någonsin mot ett av de bästa. Det känns helt okej. Lyckligtvis har Resistance 2 inte sålt särskilt bra, så med lite tur skrotas den här genomruttna serien och utvecklaren Insomniac satsar på något annat i stället, något de klarar av. T ex att leverera ett nytt Ratchet & Clank.

Resistance 2 - jag HATAR dig.


6 kommentarer:

Mattias Indy Pettersson sa...

Det är knappt att jag vill klara spelet, bara för att han inte ska få vinna.

Haha! Ska definitivt undvika detta. Tyckte iofs ettan var kass den också.
Killzone 2 däremot... Peppen är total!

This Charming Man sa...

ja, du ska absolut undvika det till varje pris. maken till dåligt spel alltså! allt är dåligt och trasigt.

Anonym sa...

Jag hade velat prova det innan du lämnar ifrån dig det. Men jag förstår om du skaffar Killzone 2 i stället. hehe.

Joakim sa...

nej, det hade du inte velat. du ska inte behöva utsättas för sådan späkning. killzone 2 däremot! ojojojojojojojojojojoj, vilket hejdundrande spel! total extas.

Anonym sa...

Haha, är det så kasst asså? Jag såg när en polare spelade igenom andra halvan av Killzone 2. Satan så snyggt och bra och coolt! Tycker dock inte att karaktärsgrafiken är så jättefantastisk utan det är mest vapnen, fordonen osv som imponerar.

Joakim sa...

ja, prick så dåligt är det. jag har sällan hatat ett spel så mycket och intensivt som resistance 2.