tisdag 9 december 2008

4. Badlands (Darkness On The Edge Of Town, 1978)

Från Max Weinbergs inledande trummarkering till att låten tonas ut är Badlands i stort den perfekta låten. Det finns inget att anmärka på. Det här är musik i sin vackraste, bästa form. Denna kraftfulla, triumfartade galopp inleder Darkness On The Edge Of Town på ett överväldigande sätt. Medan texten är fullkomligt nattsvart och hopplös är musiken levnadsglad, sprudlande. Det är en magnifik kontrast.

Lights out tonight trouble in the heartland
Got a head-on collision smashin' in my guts manI'm caught in a crossfire that I don't understand
But there's one thing I know for sure girl I don't give a damn
For the same old played out scenes baby I don't give a damn
For just the in-betweens honey I want the heart I want the soul
I want control right now you better listen to me baby
Talk about a dream, try to make it real
You wake up in the night with a fear so real
You spend your life waiting for a moment that just don't come
Well don't waste your time waiting

Badlands you gotta live it every day
Let the broken hearts stand
As the price you've gotta pay
We'll keep pushin' till it's understood
And these badlands start treating us good

Workin' in the field till you get your back burned
Workin' 'neath the wheels till you get your facts learned
Baby I got my facts learned real good right now
You better get it straight darling
Poor man wanna be rich, rich man wanna be king
And a king ain't satisfied till he rules everything
I wanna go out tonight, I wanna find out what I got
Now I believe in the love that you gave me
I believe in the faith that could save me
I believe in the hope and I pray that some day
It may raise me above these

Badlands you gotta live it every day
Let the broken hearts stand
As the price you've gotta pay
Keep pushin' till it's understood
And these badlands start treating us
For the ones who had a notion, a notion deep inside
That it ain't no sin to be glad you're alive
I wanna find one face that ain't looking through me
I wanna find one place, I wanna spit in the face of these

Badlands you gotta live it every day
Let the broken hearts stand
As the price you've gotta pay
Keep movin' till it's understood
And these badlands start treating us good

Badlands spelades under varje konsert på Darkness-, The River-, Born In The USA-, Reunion- och The Rising-turnéerna, och så vitt jag vet även under alla spelningar på Magic-turen. Kort sagt en av Bruce Springsteens mest centrala, älskade låtar. Några större framgångar rönte den dock inte när den släpptes som singel, med en 42 plats som bäst på Billboard-listan. Live har låten genom åren genomgått en smärre omvandling, blivit längre och i mitt tycke bara bättre och bättre. 1978 inleddes spelningarna oftast med antingen Badlands eller en gammal goding i stil med Oh Boy, Summertime Blues eller Rave On direkt följd av Badlands. Men numera är Badlands självskrivna plats i slutet av setet, precis innan extranumren. Varje gång Max Weinberg drar igång den är det som att en storm drar in. Badlands live är så mäktig att den kan orsaka jordskalv. Publiken har inkorpererats i låten på ett lysande sätt (någon läsare som exakt vet när publikens allsång blev en del av Badlands?), kanske är Badlands det mäktigaste allsångsstycke som finns. Jag lovar, i somras vibrerade Ullevi oroväckande mycket under Badlands. Wikipedia ägnar utrymme om Badlands som live-fenomen och har följande att berätta:
Moreover "Badlands" live features a number of band and audience customary practices. Danny Federici's electronic glockenspiel is added to carry the opening keyboard riff, immediately announcing the song to the crowd and getting everyone to their feet. Fans clap hands in time to Weinberg's famous part, with newcomers watching and then following the double-time part at the end. During the chorus, when Springsteen shouts "Bad-lands!" fans pump their fists in the air twice, once for each syllable of the word. In the years when it slotted at the start of shows, this would be Clemons' first sax solo, which would bring him to center stage and elicit huge cheers from the crowd. The slow-down afterward that is often elongated, with the audience joining Springsteen for the long, wordless "oooh oooh"s part. One or more false endings is usually tacked on, to further prolong the joint experience.

Vad mer? Stämsången mellan Bruce och Steven van Zandt. Roy Bittans piano och Danny Federicis jublande orgel i refrängen. Clarence Clemons makalösa solos. Max Weinbergs sanslöst hårda, pumpande trumspel. Att lyssna på Badlands är att under ett par minuter komma till paradiset. Allt jobbigt, alla bekymmer, alla problem försvinner och för en stund känns allt bara bra. Badlands är ett lyckopiller utan dess like. Jag tror det räcker så. Jag ska inte dra några historier om hur mycket Badlands betyder för mig, om vilka minnen den framkallar eller liknande. Precis som resten av låtarna på Darkness On The Edge Of Town har Badlands funnits med i många, många år och blivit en gammal, trygg vän man alltid kan lita på. Badlands är svår att beskriva i ord. Det är en låt som måste upplevas; höras, ses, kännas. Ord gör inte denna naturkraft rätta.

Ullevi, 2008:



1978, Largo:



1980:



Barcelona, 1981:



Paris, 1985:



New York, 1999:



Knäckande bra version från 1978, fast utan bild:



Barcelona, 2008:



Live in Barcelona, 2002:

Inga kommentarer: