20. Steve Von Till - The Wild HuntSteve Von Till, superhård man och gitarrist och vokalist i Neurosis. Neurosis behöver väl egentligen ingen närmare presentation. Stilbildande, legendarisk, genredefinierande... epiteten är många och alla talar de sanning. Den mullrande, våldsamma musik Neurosis skapade med Souls At Zero var ett hopkok på mörkermagiker som Black Sabbath (så klart), Joy Division, Amebix och Black Flag. Tyngden från Black Sabbath, svärtan från Joy Division och Amebix och attityden från Black Flag. Resultatet blev benknäckande hård musik, som genom åren blev ännu hårdare och extremare. Toppen nåddes med 1996 års Through Silver In Blood som låter som en iscensättning av jordens undergång. Därefter kunde Neurosis inte bli mycket hårdare, och på efterföljande Times Of Grace luckrades den sinnessjukt hårda musiken upp med lugna, vackra andningspauser. Säckpipor, akustiska gitarrer, Tom Waits-liknande sång. Times Of Grace är en av 90-talets allra bästa skivor. Steve Von Till började göra egen musik vid sidan av. Lugn, tyst musik i huvudsak driven av hans skrovliga sång och akustiska gitarr. The Wild Hunt är hämtad från hans andra soloplatta, To The Field, och är en mörk, krypande, hotfull låt som ger kalla kårar.
19. Leonard Cohen – The FutureLeonard Cohen började sin karriär på ett ganska annorlunda sätt. Han var ganska gammal - 33 år - och redan en etablerad poet och författare när han släppte sin första skiva The Songs Of Leonard Cohen 1967. En mörk, minimalt orkestrerad skiva som sätter Leonard Cohens sång och framför allt texter i fokus. De påföljande plattorna fortsatte i samma minimala, nedtonade bana. Hans poesi i kombination med den stämningsfulla musiken gjorde honom snabbt populär. På 70-talets senare hälft blev hans musik mer orkestrerad. 80-talets Leonard Cohen var tydligt färgad av rådande ljudideal och var därmed ganska kletig. 1992 släppte han The Future, en ganska ojämn skiva som dock har en del rejäla toppar. Som titelspåret. Ganska gubbig med en orgel och gitarr i förgrunden. Stråkar i bakgrunden. Och över allt Leonard Cohens med åren allt mörkare basröst. Texten sägs vara inspirerad av kravallerna i Los Angeles 1992. Själv påminner den mig om höstkvällarna hemma i Åhus när man satt parkerad i en fåtölj framför brasan och The Future försiktigt spelades från stereon. En bild av lugn, ro och frid.
5 kommentarer:
Heja Cohen!
Cohen kommer med en gång till på listan. Synd man missade honom/det/get i Scandinavium och Globen.
Heja King Crimson!
Neko Case-låten var ju skitbra! Hade aldrig hört talas om henne förut. Tycker din lista är skitbra och din musiksmak och detsamma, så du hade gärna fått tagit det lite lugnare och skrivit mer om låtarna.
Ps. L. Cohen e skit
kolla upp neko case direkt då. hon är kanon, helt ljuvlig sångröst.
fast man orkar inte skriva så mycket. trött och seg och lat. :(
kul att du gillar't i alla fall. :)
Skicka en kommentar