onsdag 27 augusti 2008

Gitarrarm

Aj. Det värker lite i armarna. Jag har nämligen börjat spela gitarr. Guitar. Jag har köpt Guitar Hero III till min PlayStation 3. Jag är inte så van, och förskräckligt dålig, har problem att ta mig igenom karriärläget på easy. Medium är inte att tänka på. Jag fixar inte när det helt plötsligt ska spelas på en knapp till. Men hur är det man brukar säga? Övning ger färdighet. En dag ska jag också fixa den här äckliga power metal-dängan, Through The Fire And The Flames på expert.

Jag noterar att Guitar Hero III överlag fått sämre kritik än del två. Jag tycker att den är något obefogad. En sak håller jag dock med om. Det känns som att - svårt att förklara det här - tvåan är mer rytmisk. Det känns mer som att man faktiskt spelar låtarna. Knapptryckningarna responderar med vad som händer i låten på ett självklart sätt. Man rycks med. Guitar Hero III känns inte lika bra på den punkten. Många gånger känns det som att man bara trycker hejvilt. Men andra låtar är perfekt synkade med musiken, och då är det hysteriskt roligt. Jag gav mig på Raining Blood i går. Oerhört svår - till och med på easy - men ack så rolig. Inlevelsen är total - jag känner mig som Kerry King. Hoppas att inte grannarna ser, för det måste se löjeväckande ut. Äh, det skiter väl jag i. Jag spelar Raining Blood och känner mig som en riktig Guitar Hero.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vafan, Raining Blood? Och du kallar dig nybörjare? Själv fixar jag knappt Ramoneslåten i GH2 och jag har ändå lirat diverse stränginstrument i snart 20 år.

This Charming Man sa...

jaså? jag har hört att spelet nästan är svårare för riktiga gitarrister. tar tid att ställa om sig, tydligen. själv kan jag ta ungefär ett ackord på gitarren.